Debat
Thomas Køhler, 14. jan '08 Kl. 13:34
Bistand
Fin kronik i dag i Politiken. Men lad mig dele en grundlæggende bekymring. Jeg tror, vi skal helt væk fra fattigdomsorienteringen. Det er i sig selv et paradoks, at vi siger, at vi bekæmper fattigdom i Afrika med de tilrådeværende midler. Prøv at sammenligne med Grønland. Her finansierer vi et samfund, der på mange måder minder om et u-land, men med kun 50.000 indbyggere. Skulle bistanden som sådan bekæmpe fattigdommen i Afrika, måtte der helt andre beløb til. Dermed være selvfølgelig ikke sagt, at vi ikke skal give bistand. Jeg synes, det bedste i din kronik kommer til sidst. God idé at lade ministeren søge mandat. Det vil give mulighed for at styrke det poltiske aspekt. Og her mener jeg, at vi bør tage skridtet fuldt ud og simpelt hen koncentrere bistanden de steder, hvor der sker fremskridt inden for good governance, demokrati og menneskerettigheder. Det er tydeligt, at du gerne vil ændre på det forhold, at bistanden i dag kan gå til en masse forskelligt, og i stedet fokusere mere. Men så drop de fleste af tankerne i kronikkens første 2/3. Det er gammel vin på nye flasker. Drop støtten til lande, der ikke rykker fremad. Det kan lyde hårdt - og det er altid fristende at have en lille pulje til dårligt fungerende lande for ikke at udelukke det aspekt helt- men så ender man med at gøre det, vi har gjort så længe - på godt og ondt.
Lad mig i øvrigt foreslå, atvi så småt begynder at kræve reel mindretalsbeskyttelse i de lande, vi giver penge til. Når nu Danmark f.eks. understøtter kvinders rettigheder, hvorfor så ikke som det første land i verden tage homoseksuelles rettigheder med? Skal jeg virkelig betale skat til regeringer, der smider homoseksuelle i fængsel og fremmer undertrykkelse og fordømmelse i deres samfund? Lad os trække os væk fra de steder, hvor man alligevel ikke arbejder for en moderne udvikling. Jeg blev helt varm om hjertet, da Margrethe formåede sig til at nævne de homoseksuelle i de sidste par runder af tv-duellerne før valget. Jeg håber, det var med til at sikre det yderste mandat.
For at opsummere:
-Jeg er begejstret for din tanke om at politisere bistanden via Folketinget. Tinget bør give et poltiks mandat en gang om året med konkretiserede krav afhængig af den politiske situation i landet og gerne kræve noget nyt og opdateret fra år til år
-Kræv fremme af demokrati og mindretalsbeskyttelse konkret
-Drop idéen om at bekæmpe fattigdom direkte med støtten. det er der alligevel ikke penge til.
Idéen bør være, at demokratiske lande simpelt hen udvikler sig bedst økonomisk. derfor bør hele bistanden fokuserer på demokrati og mindretalsbeskyttelse.
venlig hilsen
Lad mig i øvrigt foreslå, at
For at op
-Jeg er begejstret for din tanke om at po
-Kræv fremme af demokrati og mindretalsbeskyttels
-Drop idéen om at bekæmpe fattigdom dire
Idéen bør være, at demokratiske lande simpelt h
venlig hilsen
Besvar indlæg